reklama

Zimné vlakové šialenstvo - 1. diel: Cesta do železničného raja

Dlho očakávaná cesta do nášho vysnívaného cieľa bola príjemným spestrením našich zimných prázdnin. Cieľom našej vianočnej cesty bolo Švajčiarsko - presnejšie povedané - jedno malé mestečko v kantóne Zürich. Našim hlavným dopravným prostriedkom bol, samozrejme, vlak, pretože bezpečnosť, komfort a ekológia sú pre nás prvoradé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Cestovné doklady

Keďže ZSSK má vo svojej ponuke cenovo mimoriadne výhodnú (v porovnaní s autobusovou a leteckou dopravou) zľavu pod názvom City star, nebolo nad čím dlho rozmýšľať a už začiatkom decembra boli potrebné cestovné doklady v bezpečí zásuvky nášho stolíka.

Pri samotnej kúpe cestovného lístka musím všetkých upozorniť, aby si dobre zvážili, kde si ho kúpia, pretože v niektorých pokladniach ZSSK pracujú dosť nekompetentné pracovníčky, ktorým treba vysvetliť všetko - od čísla vlaku až po trasu a jednotlivé pohraničné prechodové body. Toto bol aj môj prípad a urobil som veľmi dobre, keď som si nielen na viacerých internetových stránkach, ale aj v ELIS-e dopodrobna zistil detaily nášho spojenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestovný lístok síce platí 1 mesiac od dňa zakúpenia, ale miestenky sú viazané na konkrétny termín, a tak som "strelil" šibeničný 25. december, v očakávaní nízkej obsadenosti vlaku a užití (pre niektorých prespatia) si cesty. Zvažoval som, či by sa nebolo na nepovinných miestenkach ušetrilo, ale predsa som sa rozhodol, že ich radšej treba kúpiť a neriskovať tak prípadné dlhodobé státie kdesi na chodbičke vozňa. Ako sa neskôr ukázalo, učinil som správne, aj keď dátumom cesty som skutočne prestrelil...

Odchod z Považskej Bystrice

Prvý sviatok vianočný (spolu s Novým rokom) je jediným dňom, kedy prvý uvažovaný spoj do Bratislavy - R 614 Zemplín, nepremáva. To je škoda, pretože tým by sa dala dosiahnuť väčšia časová úspora (rozumej spanie) pri našom odchode a takisto pri čakaní na prípoj vo Viedni. Namiesto odchodu o 3:50 z PB sme si museli privstať a byť na stanici, v ktorej mimochodom v uvedenom čase nepredávajú cestovné lístky, už o 3:06 a nasadnúť na R 700 Polom, ktorý premáva každý deň v roku. Keby sme ho neboli stihli, mali by sme veľký problém a ďalší spoj do Bratislavy až o 9:50.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vlak vychádza zo Žiliny, takže naša stanica bola druhou v poradí, a tak sme očakávali prázdne vozne, čo aj sčasti platilo, nie však pre naše obľúbené oddielové vozne Beer, kde sa dospáva oveľa ľahšie ako v presvetlených veľkopriestorových (aj keď úplne nových) A/Bmpeer, ktorých bolo v súprave radených navyše 5 vrátane vozňa 1. triedy. Zvyšné dva (z nich jeden pre invalidov a matky s deťmi do 10 rokov - BDsheer) boli oddielové, teda s kupé. Tie však boli na rozdiel od prvých štyroch vozňov na moje počudovanie takmer úplne plné. V čele vlaku svietila obligatórna 362-ka, čo bolo v rozpore s deklarovaným radením vlaku, ktoré sľubovalo 350-ku - najrýchlejší rušeň Slovenska. Niekto asi nemal na Štedrý večer čo robiť... Jedno voľné kupé sa však predsa len našlo, a tak sme si do príchodu do BA o 5:15 napriek nechutnému kúreniu, ale vďaka hustému dažďu trochu zdriemli. Za Trnavou som si šiel po prvýkrát pozrieť najnovší prírastok do vozňového parku ZSSK - veľkopriestorový vozeň 1. triedy Ampeer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Veľkopriestorový vozeň 1. triedy vyrábaný v ŽOS Vrútky
Veľkopriestorový vozeň 1. triedy vyrábaný v ŽOS Vrútky 



V tomto vozni sa viezli dvaja značne unavení (nie však spoločensky, ale zrejme posviatočne ) ľudia. V strede vozňa nad presklenými deliacimi dverami sa vynímal vizuálny informačný systém, ktorý informuje cestujúcich o aktuálnej rýchlosti, trase, nasledujúcej stanici, čase, dátume a vonkajšej teplote. Posledný údaj ma dostal do nemého úžasu, keď ukazoval hodnotu 13 stupňov Celzia - koncom decembra...


Bratislava - Wien

Zámerne nepíšem konkrétne názvy staníc a hneď ozrejmím, prečo. V GVD 2008/2009 bolo pre nás (a mnohých iných, ktorí cestujú vlakom ďalej na západ) ideálne priame spojenie vlakom IC Donau zo žst. Bratislava-Petržalka do Wien Westbahnhof, ktorá plní úlohu východzej stanice pre vlaky smerujúce do Nemecka, Švajčiarska a ďalej na západ/severozápad. Nutný bol len presun z BA-Hlavnej stanice do Petržalky. To sa však 13.12.2009 zmenou GVD skončilo. Dôvodom pre to je výstavba novej Hlavnej stanice vo Viedni, ktorou sa mení organizácia železničnej dopravy vo Viedni. Priame spojenie Bratislavy s Wien Westbahnhof tak padlo a neostávalo nám nič iné, ako nasadnúť na tradičný REX 9507 Adebar s odchodom z BA o 5:51 a príchodom o 6:57 do žst. Wien Südbahnhof, ktorá plní funckiu východnej stanice s odchodmi vlakov smerom na Slovensko, do Maďarska, donedávna aj do ČR a Poľska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rexo nás už čakal naštartovaný a vykúrený s lokomotívou vzadu a riadiacim vozňom vpredu. Tento model radenia vlakov - tzv. vratné súpravy - je v Rakúsku (tak ako aj vo Švajčiarsku) veľmi rozšírený, ale aj nevyhnutný, keďže obe najväčšie viedenské stanice (West- aj Südbahnhof) sú hlavovými stanicami. Znamená to, že vlak môže odísť len tým smerom, z ktorého do stanice prišiel. Nie je teda žiaden priestor pre obiehanie súpravy a prepájanie rušňov. Rušňovodič jednoducho prejde na druhý koniec vlaku a odtiaľ riadi súpravu. Ušetrí sa tým množstvo času.

Ako aj v našom prípade, z riadiaceho vozňa (klasický osobný vozeň s kabínou vpredu) je možné diaľkovo riadiť rušeň, ktorý z opačného konca tlačí súpravu. Pripomínam, že v rušni sa vtedy nenachádza ani živá duša, ak ňou nemáme na mysli motor. Keďže trasa do Viedne cez Marchegg (na rozdiel od "južnej" trasy z Petržalky cez Kittsee) nie je elektrifikovaná, mali sme dočinenia s dieselovou trakciou v podobe údajne najtichšieho dieselelektrického rušňa sveta - radu 2016 ÖBB - familiárne prezývaného Hercules. Zaujímavosťou je motor, ktorý má 16 valcov a v prípade voľnobehu sa polovica z nich vypína - kvôli zníženiu spotreby paliva.

Herkules - najtichší dieselelektrický rušeň sveta
Herkules - najtichší dieselelektrický rušeň sveta 
Detail rušňa radu 2016 ÖBB
Detail rušňa radu 2016 ÖBB 

V pohraničnom prechodovom bode Marchegg nasledovala výmena vlakovej čaty (jedného sprievodcu :) ), križovanie s oprotiidúcim vlakom, prechod na kvalitnejší koľajový zvršok a výrazné zvýšenie traťovej rýchlosti. V súvislosti s už spomenutou výstavbou novej Hlavnej stanice sme prišli na jedno zo 4 fungujúcich nástupíšť viedenskej Südbahnhof (Ostbahn). Vo "vianočnej" nálade nás privítala skupinka rakúskych mladíkov, ktorí sa nám snažili lámanou poľštinou (!) poradiť cestu, aj keď sme ich o to vôbec nežiadali. Radšej sme sa teda pobrali ďalej a hľadali spoj na stanicu Westbahnhof.

Wien Südbahnhof - Wien Westbahnhof

Kiež by bolo aj na Slovensku (aspoň v Bratislave) také značenie ako vo Viedni. Mal som síce pripravené orientačné podklady pre prípad núdze, no nakoniec nemuseli byť vôbec použité. Akonáhle sme opustili priestory južnej stanice, uvideli sme výrazné žlto-čierno-biele značenie usmerňujúce dezorientovaných turistov k rôznym významným prestupným bodom. Pre nás bol smerodajný štít znázorňujúci smer Westbahnhof a k tomu číslo 18 s piktogramom električky Strassenbahn, čo bolo nepochybným znakom, že o bezproblémový transfer na západnú stanicu bude postarané.

Lístky na električku č. 18, ktorá premáva zo zastávky zhruba 300 m od Südbahnhof-u priamo na Westbahnhof v intervale 15 minút a cesta jej trvá 17 minút, sme si kúpili radšej v automatoch umiestnených pri vchode do metra. Pri zakúpení bežného lístka Einzelticket týmto spôsobom človek zaplatí 1,80 €, pričom priamo u vodiča električky je to až 2,20 €. Na záver treba pripomenúť, že lístok so zľavou City star v relácii Bratislava - Zürich a späť sa vzťahuje na železničnú prepravu, ale MHD v rámci prestupu sa sem neráta, aj keď ide o električku.

Na frekvencii spojov v rámci MHD vo Viedni je vidieť, že na západe si človeka a jeho čas vážia. Zhruba polovica cesty električkou medzi dvoma najväčšími železničnými stanicami v Rakúsku prebiehala v podzemí. Aj napriek rozsiahlej stavebnej činnosti v okolí budovy Westbahnhof sme z neďalekej zastávky električky do stanice trafili na prvýkrát a cesta tak prebiehala ďalej podľa plánu.

Zoznam skratiek

ZSSK - Železničná spoločnosť Slovensko

ÖBB - Österreichische Bundesbahnen (Spolkové železnice Rakúska)

ELIS - Elektronický informačný systém (el. cestovný poriadok ŽSR voľne dostupný na stránkach ŽSR)

GVD - Grafikon vlakovej dopravy

REX - Regional Expres (obdoba nášho medzištátneho zrýchleného vlaku, ktorý však neexistuje :-) )

Žst. - Železničná stanica

Pokračovanie v 2. dieli

Róbert Žilka

Róbert Žilka

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Všade dobre, tak čo doma... Zoznam autorových rubrík:  MotorizmusOstatnéCestovaniePolitika a ekonomika

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu