reklama

Siódemka zamiast dziewiątki

Strastiplná cesta do Poľska sa odohrala v deň 64. výročia SNP. Bola záverom nášho letného železničného šialenstva, ktoré sa začalo cestou do Bulharska. Pri cestovaní zo severozápadu Slovenska do hlavného mesta Poľska je k dispozícii niekoľko možností spojenia, samozrejme, železničného. Záleží len na prioritách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Dve takmer identické "sedmičky" v stanici Warszawa Wschodnia
Dve takmer identické "sedmičky" v stanici Warszawa Wschodnia (zdroj: Róbert Žilka)

Krátka história „priameho" spojenia

Ešte pred pár rokmi nebol problém nasadnúť na vlak R 336/337 Báthory v PB a odviezť sa za necelých 8 hodín priamo do Warszawy. Bolo to však v noci a tak ste cestu buď prebdeli, pretože zaspávanie sediac je obtiažne alebo sa cesta v ležadlovom/lôžkovom vozni predražila, čo je na trasu dlhú cca 500 km nerentabilné. Neskôr sa spojenie zmenilo v tom zmysle, že prestalo zastavovať v PB pri spiatočnej ceste (Warszawa Wschodnia - Budapest Nyugati/Keleti pu.). Paradoxné, pretože cestou „tam" sa nič nezmenilo. No a napokon vlak prestal zastavovať v PB úplne a o rok na to bolo toto priame spojenie definitívne zrušené. Čiastočnou náhradou zaň malo byť zavedenie priamych vozňov z Budapešti do Warszawy vo vlaku EN 476/477 Metropol, ktorý pokračuje ďalej do Berlin Wannsee (dnes Hauptbahnhof - tief), pričom v Břeclavi sa vozne rozpoja a sú zaradené do vlaku R 406/407 Chopin z Viedne do Warszawy. Je to zaujímavá „zmeska" vozňov a rušňov rôznych spoločností - od MÁV cez ČD, CFR, PKP, RŽD, UZ, ÖBB po BČ, keďže sú v ňom radené aj priame vozne do Moskvy, St. Peterburgu či Minska. Tým sa však cesta zo severozápadu značne predlžuje a aj predražuje. Vozne 2. triedy pre sediacich však našťastie zostali k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Resumé

V prípade, že sa rozhodnete pocestovať cez noc, z PB do BA je potrebné vyraziť vlakom R 612 Ružín už o 19:50, v Bratislave prestúpiť na vlak EN 476 Metropol do Warszawy s odchodom o 22:50, ktorý do cieľa prichádza o 07:10. 786 km dlhú trasu tak prekonáte za 11 hodín a 20 minút vrátane jedného prestupu v BA. Priznám sa, že tento spôsob mi absolútne nevonia, takže ho zatiaľ využili len niektorí členovia našej rodiny. Rád si totiž cestu (aj fotograficky) zdokumentujem a rýchlejšie mi tak ubehne.

Pohľad z Palacu kultury i nauki na východnú časť Warszawy
Pohľad z Palacu kultury i nauki na východnú časť Warszawy 

Plán cesty

Koncom letných prázdnin som však mal tú česť plánovať celý itinerár práve ja. Okamžite som vylúčil nočné spojenie cez Bratislavu, aby som zabránil rozhádzaniu svojho biorytmu a nemožnosti vytvorenia aspoň akých-takých fotiek z vlaku a okolia. Do úvahy tak prišli dve alternatívy, z ktorých boli obe, čo do počtu prestupov, identické, no trasa bola pri každej z nich sčasti odlišná. Tretiu alternatívu s prestupom v žst. Hranice na Moravě, kde je takmer 4-hodinový prestoj, som do úvahy nebral. Napriek tomu, že cesta cez Žilinu a Ostravu bola časovo aj finančne výhodná, v Ostrave bolo na prestup len 10 minút, čo bolo s (nad-) rozmernou batožinou značnou komplikáciou pri potrebe rýchlych presunov. Rozhodli sme sa tak využiť 444 km dlhé spojenie cez hraničný prechod Skalité - Zwardoń s prestupom v Žiline a Katowiciach, čo je stanica, z ktorej jazdia vlaky do Warszawy (rôznymi trasami) takmer každú hodinu (aj keď sa o tom ELIS nezmieňuje, neviem prečo...).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dworzec Centralny
Dworzec Centralny 

Tu (opäť ako pri ceste do Švajčiarska) musím upozorniť na to, na koho natrafíte pri obstarávaní cestovných lístkov. Raz sa stalo, že nám bol vydaný lístok do Warszawy cez Zielonu Góru, ktorá leží takmer pri poľsko-nemeckých (!) hraniciach. Nekompetentnosť či neochota?

PB - Warszawa

Odchod R 601 Ružín z PB bol o 08:24 a príchod do ZA 08:50. Tam sme prestúpili na R 332 Goral, s odchodom o 09:22, ktorý pokračoval až do Katowic s pravidelným príchodom o 13:16. Neviem, či bolo možné hovoriť o rýchliku, keďže bol zložený z troch dnes už historických „koženkových" (typ B) vozňov a jedného vozňa 1. triedy (typ A). Na úseku dlhom 165 km medzištátny „rýchlik" zastavoval v 19 (!) staniciach a trasu tak mal prekonať za neuveriteľné 3 hodiny a 54 minút. Realita však bola iná...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
R 333 Goral v úseku Zwardoń - Skalité
R 333 Goral v úseku Zwardoń - Skalité 

V dôsledku „koridorizácie" trate medzi Žilinou a Čadcou vlak hneď nabral 10-minútové meškanie. Dôvodom bola najmä jazda po mostných provizóriách najvyššou rýchlosťou 30 km/h a jednokoľajné úseky, na ktorých majú prednosť vlaky vyšších kategórií než bol ten náš. K tomu sa pridal prudký lejak, ktorý však mal jednu výhodu, keďže vo WC ani v umyvárni nefungovala voda. Stačilo otvoriť okno a poumývať si ruky. Neskôr som sa bol pozrieť do vozňa prvej triedy, ktorý však svojmu štatútu ani zďaleka nezodpovedal. V kupé síce bolo šesť látkových sedadiel a vo WC tiekla voda, no to bolo všetko. Technická aj morálna zaostalosť bola viditeľná na každom kroku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

((sedmička))

Za slovensko-poľskými hranicami v stanici Zwardoń prebehla výmena slovenského rušňa radu 163 za poľský EU-07. Zaujímavé na nich je to, že oba majú podobný vek, no „stalinský" dizajn a zastaraná technika toho poľského mu pridávali ďalších 20 rokov. Ešteže nebol potrebný dieselový rušeň, keďže trať (Čadca - Zwardoń) bola elektrifikovaná len nedávno. Po prekonaní krásnych lesov Kysuckých Beskýd sme sa dostali na takmer nížinatý terén, čo bolo nádejou na vyššiu traťovú rýchlosť, no mýlil som sa. Ak sme prekonali 50 km/h, boli sme radi. Trať zo Zwardońa do Bielsko-Białej údajne neprešla väčšími opravami od druhej svetovej vojny. Trať vyzerá technicky podobne ako úsek Žilina - Rajec. „Tak preto to trvá tak dlho", povzdychol som si. V spomínanej Bielsko-Białej sa vlak takmer úplne naplnil ľuďmi, čo ma prekvapilo, keďže bolo sobotňajšie poludnie. Našťastie sa vlak konečne rozbehol na vyše 100 km/h, takže do Katowic sme dorazili iba s minimálnym meškaním.

Musím povedať, že v pomere k významu Katowic je stanica hnusnejšia ako bratislavská hlavná, bezdomovcov a otravné holuby nevynímajúc. Urazili ma taktiež priestory vyhradené pre fajčiarov priamo na nástupišti, (podobne ako na viedenskej Westbahnhof), no potešili veľkoplošné obrazovky TV a vysoká frekvencia premávajúcich vlakov.

Katowice Główny
Katowice Główny 

EC 104 Sobieski, ktorým sme sa mali dopraviť do žst. Warszawa Centralna, vychádzal zo spomínanej Viedne, no v dôsledku výstavby novej hlavnej stanice (Wien Hauptbahnhof) bolo nevyhnutné rátať s minimálne 30-minútovým meškaním. V našom prípade meškal až 50 minút, no boli sme radi, že sme sa vôbec dočkali. Tešil som sa na to, ako na koridore Idzik dosiahneme max. rýchlosť 160 km/h a do Warszawy (247 km) prídeme len za 2 a pol hodiny.

((sobieski))

Nestalo sa tak. Rýchlomer audiovizuálneho systému (za ten patrí Poliakom uznanie) vo vozni sa zastavil na 125 km/h, čo bola max. rýchlosť nášho rušňa EP-07.

((display))

Pes bol zakopaný práve tam, pretože údajne práve v dobe nášho pobytu boli všetky rušne EP-09 (Vmax: 160 km/h) stiahnuté do depa kvôli nejakej technickej poruche. K tomu sa opäť pridala rekonštrukcia mostov, jednokoľajná prevádzka a niekoľko prestojov na koridore, čo spôsobilo nárast meškania na konečných 75 minút.

EU-07-177
EU-07-177 
Interiér vozňa 1. triedy "Admnu" v EC 104 Sobieski
Interiér vozňa 1. triedy "Admnu" v EC 104 Sobieski 

Spiatočná cesta

Späť na Slovensko mala cesta prebehnúť v podobnom duchu, akurát sme očakávali, že rýchle rušne už budú opravené a rekonštrukcie na trati ukončené. Z Warszawy Centralnej do Katowic Głównego nás mal opäť dopraviť EC 105 Sobieski, no keďže do stanice sme sa dostavili s väčšou časovou rezervou, rovno „pred nosom" nám oznámili príchod iného vlaku do Katowic. Tak mi bolo "naoktrojované", že na prestup budeme radšej čakať v Katowiciach ako vo Warszawe. Namiesto kategórie EuroCity sme cestovali „len" expresom Rejtan, ktorý však v Katowiciach svoju púť končí. Prekvapenie nastalo, keď som sa hnal na zdanlivý začiatok nástupišťa. Zdanlivý preto, lebo v podzemnej stanici som úplne stratil smerovú orientáciu a v skutočnosti som uháňal ku koncu prichádzajúceho vlaku.

Warszawa Centralna
Warszawa Centralna 

Nakoniec sa však ukázalo, že som učinil správne, pretože prvé dva vozne by sme počas celej jazdy nemohli využiť (1. trieda, reštauračný vozeň). Posledný vozeň bol pre mňa absolútnou novinkou, pretože evidentne vychádzal zo staršej technickej konštrukcie (špalíkové brzdy, nie kotúčové; nástupné dvere na kľučky; slabšie odhlučnenie chodby), no interiér bol spracovaný veľmi solídne (sedadlá, poloautomatické prechodové dvere, vákuové WC, audiovizuálny systém a klimatizácia). Prekážalo mi jedine „lietadlové" usporiadanie sedadiel, kde boli všetky vo „dvojke", čo bolo evidentne podmienené snahou konštruktérov o akési polosúkromie v rámci veľkopriestorového interiéru. Súkromie však ostalo zachované, keďže vo vozni cestovalo len päť osôb vrátane nás.

Interiér vozňa 2. triedy v Ex "Rejtan"
Interiér vozňa 2. triedy v Ex "Rejtan" 

Opäť som sa nedočkal rýchlej EP-09. Tentokrát nás potiahla „stredná trieda" EP-08 (Vmax: 140 km/h), čo spôsobilo, že cestou do Katowíc sme získali 15-minútové meškanie, čo nám ale absolútne neprekážalo. Audiovizuálny systém dokonca ukazoval vyššiu rýchlosť ako je konštrukčná pre rušeň.

((rejtan))

Takisto informoval o vzostupe teploty z 13 na 26 tupňov Celzia cestou na juh poľského územia, čo bolo zrejme spôsobené vplyvom slnečného žiarenia na strechu vozňa, kde je pravdepodobne umiestnený tepelný senzor.

Audiovizuálny informačný systém pre cestujúcich
Audiovizuálny informačný systém pre cestujúcich 

V Katowiciach na nás už čakal R 333 Goral so známou EU-07 s veľkými „očami", aké majú takmer všetky poľské rušne. Vtipné bolo, že pragotron uvádzal náš vlak ako osobný... A mal pravdu! Aj keď len de facto.

R 333 Goral v stanici Katowice
R 333 Goral v stanici Katowice 

O 15:24 sa vlak pohol smerom na Slovensko, pričom na ďalších staniciach bol plný takmer „na prasknutie". Modernizácia (alebo skôr oprava) trate spôsobila, že tak pomalá jazda, ako aj zastavenia mimo staníc vyvolávali nervozitu nielen u nás, ale aj niektorých ďalších spolucestujúcich. U nás preto, lebo sme mali v Žiline len 6 minút na prestup na rýchlik do PB a u ostatných zrejme pre absenciu čerstvého prievanu, ktorý pri nehybnosti vlaku nezabezpečoval dostatočnú ventiláciu. Vrcholom bol vyše polhodinový prestoj pred vchodovým návestidlom do žst. Bielsko-Biała. To naštvalo jedného cestujúceho do takej miery, že vystúpil z vlaku a s nadávkami („Cholerny pociąg... je**ć go...!") sa vybral pešo medzi koľajnicami smerom k stanici. Nakoniec mal menšie meškanie ako náš "osobáčik" :-)

Koridor č. 4 (Zawiercie - Warszawa Zachodnia)
Koridor č. 4 (Zawiercie - Warszawa Zachodnia) 

K zmierneniu vzniknutého meškania neprispela intenzívna akcelerácia na rovných úsekoch ani expresne (6 minút!) zvládnutý preprah rušňov v Zwardońi. Do Žiliny sme tak dorazili až za tmy, krátko po pol deviatej večer. Osobný vlak do PB s odchodom o 20:47 už bol len vrcholom ľadovca (alebo skôr klincom do rakvy) našej cesty. Namiesto klasickej súpravy s elektrickým rušňom nás čakala motorová jednotka Bageta (rad 813+913) s max. rýchlosťou 90 km/h, čo na jednej z najvyťaženejších tratí Slovenska pôsobilo dosť komicky.

Záver

Zmena GVD v decembri 2009 priniesla ďalšie komplikácie. Jednou z nich bolo zrušenie dopoludňajšieho rýchlikového spojenia Žiliny a Katowic, ktoré je nahradené R 334 Skalnica, ale až s odchodom o 15:57, čím sa prípadný príchod prípojného vlaku do Warszawy nebezpečne približuje k polnoci. Dopoludňajšie spojenie zabezpečuje osobný vlak s odchodom o 09:52 zo ZA, ktorý by sa dal považovať za náhradu rýchlika, keďže čas jazdy je s ním takmer identický (dokonca kratší o 2 minúty - bez preprahu v Zwardońi), pričom počet zastavení stúpol na 34. Ak sa ale popoludní nudíte, môžete si vyskúšať nové, takmer päťhodinové spojenie, osobným vlakom s 58 zastávkami!

Nabudúce skúsime šťastie cez Ostravu.

Plac Zamkowy - Stare miasto (Warszawa)
Plac Zamkowy - Stare miasto (Warszawa) 

Zoznam skratiek

EN - EuroNight (nočný vlak - zodpovedá dennej kategórii EuroCity)

R - Rýchlik

ČD - České dráhy

MÁV - Magyar Államvasutak (Maďarské železnice)

UA - Ukrainski zaliznici (Ukrajinské železnice)

PKP - Polskie koleje państwowe (Poľské štátne železnice)

RDŽ - Rossijskije Železnyje Dorogi (Ruské železničné dráhy)

CFR - Compania Nationala a Cailor Ferate Romane (Národná spoločnosť rumunských železníc)

BČ - Bělorusskaja Železnaja Doroga (Bieloruské železničné dráhy)

ÖBB - Österreichische Bundesbahnen (Rakúske spolkové železnice)

ELIS - Elektronický informačný systém ŽSR

Vmax: Maximálna rýchlosť

Žst. - Železničná stanica

GVD - Grafikon vlakovej dopravy

Róbert Žilka

Róbert Žilka

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Všade dobre, tak čo doma... Zoznam autorových rubrík:  MotorizmusOstatnéCestovaniePolitika a ekonomika

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu